Museo on avoinna sopimuksen mukaan
Search
Close this search box.
Meny

Museopedagogiikka

”Emme peri maata esi-isiltämme, vaan lainaamme sitä lapsiltamme.”

Stundarsin kolmesta sydämenasiasta, käsityö, korjausrakentaminen ja museopedagogiikka, on viimeksimainittu se, joka todella elävöittää museota. Museopedagogiikka käsittelee ihmisiä, niin heitä, jotka aikoinaan asuivat näissä taloissa ja heitä, jotka tänään tulevat tänne vierailulle.

Mitä museopedagogiikka on? Topp

Museopedagogiikka on kaikkea sitä, mitä teemme sisällön, esimerkiksi talot, esineet tai näyttelyt, kertoisivat jotakin vierailijoille. Mitä haluamme kävijän kokevan, oppivan ja saavan kokemuksia täällä? Mitä haluamme heidän muistavan käynnistään? Voimme kommunikoida opastettujen kiertokäyntien, kylttien, audio-oppaiden, ohjelmakohtien, webbsivujen kautta tai vain kertomalla ja keskustelemalla muinaisesta elämästä. Museopedagogiikan kohderyhmiä eivät siis ole ainoastaan lapset ja nuoret, vaan kaikki museossa kävijät.

Tehtävä: antaa ihmisille juuret Topp

Museoiden tärkein tehtävä on olla ihmisten kollektiivinen muisti. Sen takia ne ovat olemassa. Siihen tehtävään kuuluu viedä nämä muistot uusille sukupolville. Stundarsissa käy joka vuosi tuhansittain esikoululaisia, koululaisia ja opiskelijoita, jotka huomioivat, oppivat ja ymmärtävät enemmän pohjalaista kulttuurperintöä.

Opettavaisten, mutta samalla leikkisien ja viihdyttävien pedagogisten aktiviteettien kautta ulkoilmamuseossa, kasvaa nuorten tunnepohjainen yhteys tähän seutuun ja täällä asuneisiin ihmisiin. Sillä ei ole merkitystä, ovatko nuoret syntyneet seudulla, tänne muuttaneet tai vain käymässä. Tunne täänne kuulumisesta vahvistaa heidän identiteettiään, antaa vahvemman ankkuroitumisen olemassaoloon ja auttaa heitä löytämään juurensa tai perustamaan uusia juuria. Nämä juuret ovat elintärkeitä globaalissa, muuttuvassa ja usein juurettomassa maailmassa haasteineen, kuten pandemiat, sodat, ilmastonmuuttuminen, taloudelliset kriisit ja mielenterveysongelmat. Se antaa erityisentuntuista turvallisuutta ja vastustuskykyä, kun tiedostaa tämän olevan kotiseutuamme, täällä ihmiset ovat eläneet monien sukupolvien ajan ja me olemme osa tätä ketjua. Aivan kuten aikaisemmat sukupolvet ovat aina selviytyneet ja voineet vaikuttaa elämäänsä ja ympäristöönsä sitä parantaen, niin voimme mekin. Kaikkien ihmisten tulee tuntea kuuluvansa johonkin, iästä riippumatta, mutta erityisen tärkeää se on lapsille ja nuorille.

Tehtävä: kasvattaa tulevaisuuden museokävijöitä Topp

Käynti museossa on elämys sinällään ja suuri ulkoilmamuseo, kuten Stundars, antaa paljon mahdollisuuksia elämyksille. Mutta jotta tuntisi itsensä mukavaksi ja tervetulleeksi museoon, täytyy tietää, kuinka museoissa tavallisesti toimitaan, muutoin voi ehkä tuntea itsensä eksyneeksi ja voi säikähtää. Stundars on suhteellisen avoin, rentouttava ja salliva museo, missä ei ole juurikaan lasikkoja tai vitriinejä. Täällä on helppo harjoitella museoetikettiä ja kulttuurikokemuksesta tulee usein positiivinen.

Museokävijä voi inspiroitua ja kiinnostua historiasta, arkeologiasta, etnologiasta, kansantietoudesta ja – runoudesta, taidehistoriasta jne. Käynti voi johtaa uuteen vapaa-ajan harrastukseen, mutta ehkä myös kesätyöhön tai ehkäpä tulevaisuuden ammattiin museossa, arkistossa tai kirjastossa. Kaikkea tätä tarvitaan, että voisimme säilyttää ja kertoa kulttuuriperinnöstämme tuleville sukupolville pitkälle tulevaisuuteen.

Museopedagogiikka on mukana kaikissa Stundarsin toiminnan osissa, mutta jotkut ohjelmat ja aktiviteetit on suunniteltu erityisesti pedagogisella otteella.

Opastetut kiertokäynnit

Ohjelmia lapsille, esikoululaisille, koululaisille ja opiskelijoille.

Museo luokkahuoneena

Lasten Stundars

Muille ryhmille suunnattuja ohjelmia

Kesän näyttelyt

Stundarsin YouTube-kanava.

Katso yksi meidän (hauskoja) pedagoogisia videoita tästä.